Luisa Feiersinger

3D-Archive, Eric Kurland, Los Angeles

“3D-Archive”, Eric Kurland, Los Angeles

Luisa Feiersinger, M.A.

Researcher

Research Project

„It’s 3D, Honey!“ Stereoscopic Assemblages of Popular Movies.

In 2009 stereoscopic movies appear in the cinema. But although they claim to be a revolutionary imaging technique, stereoscopy does not depend on the assemblages of digital film and dates back to the beginning of cinema itself.

The project traces the technique and its apparatuses in the 19th century and tries to re-examine the history of the so-called 3D-movies. Thereby developing critical distance to the ideas of immediacy and corporeality associated with the imaging technique, the aesthetic strategies of recent 3D-movies are analysed. A partaking strategy is contrasted with a reflecting one. In individual case studies the space perception of dimensionality affecting stylistic means and reception is examined.

The project aims to analyse the three-dimensional imagery of recent movies with an art historical methodology. What should therein become apparent is, that the image technique is an amalgamation of historic techniques which can only be understood in its assemblage of social, technical, and aesthetic parts.

Profile

Studies of art history, and cultural studies Humboldt-Universität Berlin (10/2005 – 05/2012); M. A. thesis „Watching Rembrandt’s The Nightwatch. Intermediale Strategien in Greenaways Nightwatching” (05/2012).

Research Associate at the project “Das Technische Bild”, Humboldt-Universität zu Berlin (04/2013 – 03/2019), Head of project (10/2016 – 03/2017); Research Grant at Getty Research Institute (01/2016 – 03/2016); Head of Media Library, Department of Art and Visual History, Humboldt-Universität zu Berlin (04/2019 – 10/2019). Since January 2020 Research Associate at the center for advanced studies BildEvidenz“.

Research Interests

  • Technological Images and their Assemblages
  • Methodology of Moving Image Analysis
  • Imagery of Popular Media

Publications

Essays:

‘Travelling through the Stereoscope’, in: Verkoppelte Räume. Die Kombination von Karte und Bildfolge als mediales Dispositiv, hrsg. von Ulrike Boskamp, Amrei Buchholz, Annette Kranen und Tanja Michalsky, (Bibliotheca Hertziana; Max-Planck-Gesellschaft zur Förderung der Wissenschaften e.V.), in Druck.

Verfilmungen. Geschichtskonstruktion und erzählte Medienreflexion in Cave of Forgotten Dreams (2010) und The Croods (2013), in: BildFilmRaum. Interdisziplinäre Bewegtbildforschung, hrsg. mit Anett Werner, u.a., Weimar (VDG), 2019, S. 76-88.

‘Berührung im stereoskopischen Film. Über das Ergreifen und Ergriffenwerden von optischen Illusionen’, in: Bild, Blick, Berührung. Optische und taktile Wahrnehmung in den Künsten, hrsg. von Steffen Haug, Thomas Helbig und Tina Zürn, München (Fink) 2019, S. 173–190.

Spatial narration. Film scenography using stereoscopic technology’, in: Image – Action – Space. Situating the Screen in Visual Practice, hrsg. mit Kathrin Friedrich und Moritz Queisner, Berlin (de Gruyter) 2018, S. 69-78.

‘Präzisions- oder Illusionsmaschine, oder: Wie Martin Scorseses Hugo Cabret Filmgeschichte in Szene setzt’, in: Bilder der Präzision, hrsg. von Matthias Bruhn and Sara Hillnhütter, Berlin (de Gruyter) 2018, S. 173-187.

‘Raum(re)produktion im stereoskopischen Bewegungsbild am Beispiel von Werner Herzogs Die Höhle der Vergessenen Träume’, in: Raumbilder | Bildräume. Studien aus dem Grenzbereich von Raum und Bild, hrsg. von Dominic E. Delarue, Thomas Kaffenberger, Christian Nille, Regensburg (Schnell+Steiner) 2017, S. 67-85.

‘Film und Skulptur als Bewegtbilder’, in: Film als Skulptur?, hrsg. von Angela Lammert für die Akademie der Künste, Berlin, (Ausst.-Kat.), Dortmund (Kettler) 2016, S. 146–151.

‘Producing Illusions in Oz the Great and Powerful – How the stereoscopic movie narrates its medium’s decent and thereby realizes its aesthetic potential’, in: Stereo & Immersive Media Proceedings 2015, hrsg. von Victor Flores, Lissabon (Imagens, Sons, Máquinas e Pensamento: Textos em Cinema, Vídeo e Mulitmédia: 15) 2016, S. 105–126.

‘Sturz in den Raum. Illusion und ihre Auflösung in Andrea Pozzos barocken Deckenfresko in St. Ignazio und im stereoskopischen Film Dredd 3D’, in: Die ästhetisch-narrativen Dimensionen des 3D-Films: Neue Perspektiven der Stereoskopie, hrsg. von Markus Spöhrer, Wiesbaden (Springer) 2016, S. 87–106.

‘Räumliches Erzählen. Filmszenographie in stereoskopischer Technik’, in: Alles nur Kulisse?! Filmräume aus der Traumfabrik Babelsberg, hrsg. von Annette Dorgerloh and Marcus Becker, Weimar (VDG) 2015, S. 140–145.

Editions:

BildFilmRaum. Interdisziplinäre Bewegtbildforschung, hrsg. mit Anett Werner, u.a., Weimar (VDG), 2019.

Image – Action – Space. Situating the Screen in Visual Practice, hrsg. mit Kathrin Friedrich und Moritz Queisner, Berlin (de Gruyter) 2018.

Scientific Fiction. Inszenierungen der Wissenschaft zwischen Film, Fakt und Fiktion, Bildwelten des Wissens, Bd. 14, Berlin (de Gruyter) 2018.

Contact

Luisa Feiersinger

Center for Advanced Studies BildEvidenz

Arnimallee 10
14195 Berlin

Image credits: portrait: Barbara Herrenkind; banner: Luisa Feiersinger