Dennis Jelonnek

Anonyme Polaroid-Aufnahmen, 1980er-Jahre

Anonymous Polaroid Pictures, 1980s

Dennis Jelonnek M.A.

Doctoral Researcher

Research Project

Evidenz in Instant-Image Production—Polaroid

 

Whereas instant-image technology was only ever dismissed as a sub-standard process in the history and theory of photography, only discussed in marginal digressions, labeled as a disappointing entertainment, or deemed to merely fulfill the function of a photographic sketchbook, an instant-image literature nevertheless emerged, mainly under the influence of the Polaroid Corporation. Thus, besides claiming the patent to instant-image technology, the Polaroid Corporation also set itself up as the sole authority on this subject; accordingly there has been scant serious critical engagement with this topic, and any popular-science publications tend to rely on facts and myths stemming from the Corporation. This doctoral thesis on Polaroid pictures thus addresses a subject that has barely had any scholarly attention hitherto and will take into account the dual pictorial Evidenz of the undeniable “proof” of a Polaroid picture and its establishment with recourse to the history of images.

Profile

2004–11: Dennis Jelonnek studied Art History and Cultural Science at the Humboldt-Universität, Berlin. MA thesis: “Sofortbild-Verfahren als Wendepunkt der Fotografiegeschichte.” 2009–12: Involved in the project “Das Technische Bild” at the Hermann von Helmholtz-Zentrum für Kulturtechnik, Humboldt-Universität, Berlin, most recently as research scholar. Since June 2012: doctoral researcher at the Center for Advances Studies BildEvidenz.

Research Interests

  • The history and aesthetics of Polaroid instant film technology
  • The early history of photography and image-making in the nineteenth century
  • Landscape painting in the nineteenth century

Publications

SX-70 – Polaroid instant photography through the Eameses’ eyes, in: William Ewing / Barbara Hitchcock / Foundation for the Exhibition of Photography (Hg.): The Polaroid Project – At the Intersection of Art and Technology, London 2017, S. 252-255.

SX-70 – Polaroid mit den Augen von Charles und Ray Eames, in: William Ewing / Barbara Hitchcock / Foundation for the Exhibition of Photography (Hg.): Das Polaroid Projekt. Die Eroberung durch die Kunst, München 2017, S. 252-255.

“Instant Masterpiece”, in: Cabinet, Heft 58 “Theft”, 2015, S. 48-55.

“Instant Masterpieces” – Zur sofortbildfotografischen Reproduktion musealer Kunstwerke durch die Polaroid Corporation, in: Rundbrief Fotografie, Jg. 21, Heft 3 [N.F. 83], 2014, S. 8-26.

Selbstbild im Sofortbild. Visuelle Strategien der Polaroid Corporation, in: Fotogeschichte, Jg. 33, Heft 129, 2013, S. 29-38.

Die Polaroid Collection. Wiederentdeckung einer Firmensammlung, in: Fotogeschichte, Jg. 32, Heft 126, 2012, S. 61-63. (online)

Sofort Bild. Techniken der Evidenz des Polaroid, in: Fotogeschichte, Jg. 32, Heft 126, 2012, S. 71-72. (online)

 

Current

Westlicht. Schauplatz für Fotografie, 24. Januar 2018, 19 Uhr
Vortrag im Rahmen der Ausstellung „The Polaroid Project“ (18. November 2017 – 25. Februar 2018): „Die Kunst der guten Werbung: Visuelle Strategien der Polaroid Corporation“

Forschungskolloquium Wissenschaftsgeschichte, ETH Zürich, 9. November 2015

Vortrag “New and powerful instrumentalities come into use”: Berührungspunkte zwischen Edwin Lands Sofortbildverfahren und Vannevar Bushs Analogrechner”

Tagung der Universität Luzern, 24. / 25. September 2015
“Kann man das wegwerfen? Fotografie, Gedächtnis, Ökonomie”
Universität Luzern, Frohburgerstraße 3, Raum 4.B55

Vortrag “Das fotografische Sofortbild zwischen Unmittelbarkeit und Entzug”(Ankündigung)

WIELS Contemporary Art Center Brüssel, 18. Juni 2014
Vortrag im Rahmen der Ausstellung “Robert Heinecken: Lessons in Posing Subjects” (16. Mai – 18. August 2014):
“The vast difference between taking a picture and making a photograph – on Robert Heinecken’s Polaroid practice”
(Ankündigung)

HMI Workshop, 21. Mai 2014
“Sculpture, photography and mobility”
The Henry Moore Institute, Leeds
Vortrag “How to photograph sculptures with your Polaroid Land Camera”

Tagung der Sektion Geschichte und Archive der Deutschen Gesellschaft für Photographie in Berlin, 1. / 2. November 2013
“Zeitfragmente. Neue Tendenzen der Photographiegeschichte”
Museum für Fotografie, Berlin

Vortrag “‘Instant Masterpieces’ – Zur Reproduktion von Kunstwerken im Polaroid Sofortbild”

Villa-Vigoni-Gespräch in den Geistes- und Sozialwissenschaften, 7.–11. Oktober 2013
“Beschriftungen der Fotografie. Neue Modelle der Medienhistoriographie /
Discorsi della fotografia. Nuovi modelli di storiografia mediale”
Konzeption und Organisation: Costanza Caraffa (Florenz), Steffen Siegel (Jena), Kelley Wilder (Leicester)
Loveno di Menaggio, Deutsch-Italienisches Zentrum

Vortrag “Fotografiegeschichte inbegriffen. Die Polaroid Sofortbildtechnik als strategisch beworbenes Konsumgut”
Nachwuchsforum, 29. / 30. August 2013

“Evidenz(en) technischer Bilder”
Eine Veranstaltung der Kolleg-Forschergruppe “BildEvidenz. Geschichte und Ästhetik” in Kooperation mit der Abteilung “Das Technische Bild” des Hermann von Helmholtz-Zentrums für Kulturtechnik an der Humboldt-Universität zu Berlin
Konzeption: Luisa Feiersinger und Dennis Jelonnek

 

Image Credit: Archive Dennis Jelonnek

Contact

Dennis Jelonnek

Center for Advanced Studies BildEvidenz

Arnimallee 10
14195 Berlin

Room 109
Tel.: +49(0)30-838-50956

jelonnek@zedat.fu-berlin.de