Thomas Elsaesser

 

 Thomas Elsaesser

Thomas Elsaesser

Professor of Film and Television Studies
University of Amsterdam

In Residence

May 2013 – July 2013

Research Project

The “Sonneninsel” Collection of Movies and Photographs

 

This research project involves the academic scrutiny, art-historical categorization, and curatorial preparation of a collection of private cine films (movie films) and photographs from the 1930s and 1940s. Intended as a family chronicle, these materials also document a sustainable, horticultural project in the Greater Berlin area that is of undoubted cultural and historical importance, yet scarcely known. Research into the legacy of the project in the period from the 1950s to the 1980s is still needed, partly to be conducted in Heimat museums in Köpenick and the Mark Brandenburg. The intention is also to set up a related crowd-sourcing project, the results of which will be presented in an exhibition.

Research Interests

  • Film theory
  • The history of film
  • Media archaeology

Publications

R.W. Fassbinder, Berlin: Bertz & Fischer 2012.

Filmtheorie. Zur Einführung, (with M. Hagener), Hamburg: Junius Verlag 2013 (5th ed.).

Die »Rückkehr« der 3D Bilder, in: Bildwerte. Visualität in der digitalen Medienkultur, Gundolf S. Freyermuth and Lisa Gotto (eds.), Bielefeld: Tanskript 2012, p. 25-68.

Gefühlte Opfer. Die mediale Inszenierung einer prominenten Rolle, in: Die Macht der Gefühle. Gefühle in Management, Organisation und Kultur, Jörg Metelmann and Timon Beyes (eds.), Berlin: Berlin University Verlag 2012, p. 109-126.

Harun Farocki. Etwas wird sichtbar, in: Stilgeschichte des Neuen Deutschen Films, Norbert Grob and Rick Rentschler (eds.), Leipzig: Reclam 2012, p. 312-322.

Migration und Motiv. Die parapraktische Erinnerung an ein Bild, in: Nachleben und Rekonstruktion. Vergangenheit im Bild, Peter Geimer and Michael Hagner (eds.), Munich: Wilhelm Fink 2012, p. 159-176.

Post-heroische Erzählungen. Jean Luc Nancy, Claire Denis und Beau Travail, in: Die Frage der Gemeinschaft. Das westeuropäische Kino nach 1945, Hermann Kappelhoff and Anja Streiter (eds.), Berlin: Vorwerk 8 2012, p. 67-94.

Das Kodak-Carousel, in: Objekte des Wissens, der Kunst und der Freundschaft. Eine kleine technische Enzyklopädie, David Link and Nils Röller (eds.), Leipzig: Institut für Buchkunst 2012, p. 68-71.

Contact

Thomas Elsaesser

Center for Advanced Studies BildEvidenz

Arnimallee 10
14195 Berlin

Room 006
Tel.: +49(0)30-838-50952

T.P.Elsaesser@uva.nl

Homepage an der Universität von Amsterdam